Wegetariańskie zamienniki mięsa – czym zastąpić mięso w diecie wegetariańskiej?

0
20
Wegetariańskie zamienniki mięsa

Czym zastąpić mięso w diecie wegetariańskiej? To pytanie zadaje sobie każda osoba chcąca ograniczyć spożywanie mięsa bądź rozważająca przejście na dietę wegetariańską. Dzisiejszy świat daje nam pełno możliwości w tym temacie poprzez wegetariańskie zamienniki mięsa. Korzystając z produktów z tej kategorii czy ich różnorodnych połączeń człowiek może w 100% zastąpić surowce pochodzące w produktów mięsnych, a przy okazji pozytywnie wpłynąć na zdrowie. Rezygnując z mięsa bądź ograniczając jego spożycie wcale nie odbije się to naszym zdrowi – nie będziemy anemiczni czy słabi. Należy jednak świadomie podejść do tematu. Zapraszamy do zapoznania się z produktami, które mieszczą się w kategorii: wegetariańskie zamienniki mięsa.

Czym zastąpić mięso w diecie? Wegetariańskie zamienniki mięsa a białko

W literaturze przedmiotu zamienniki mięsa dzielone są podgrupy. Warto wspomnieć, że występują zamienniki mięsa, które są dedykowane dla wegan (także wegetarianów i innych osób ograniczających spożywanie mięsa) – są to roślinne zamienniki mięsa (inaczej wegańskie zamienniki mięsa) oraz wegetariańskie zamienniki mięsaWegetariańskie zamienniki mięsa powinny być bogate między innymi w białko, aminokwasy, substancje mineralne i inne cenne substancje, aby mogły one w pełni zastąpić mięsny posiłek. Kwestią główną w tym temacie jest rola białka. Białko jest bardzo ważnym i cennym dla organizmu makroskładnikiem. Stanowi ono materiał budulcowy dla komórek naszego ciała oraz pełni rolę istotną w odbudowie włókien mięśniowych (pełni rolę wpływającą na regenerację mięśni). Ponadto, ma ono wpływ na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Białko sprawuje rolę regulującą, transportową, hormonalną oraz enzymatyczną. Ona sprawia, że krew człowieka ma możliwość krzepnięcia oraz posiada stałe PH, jak i dzięki niej widzimy światło dzienne. Istotną informację stanowi fakt, iż białko nie równe białku. Białka różnią się między sobą wartością odżywczą a wyrazem wspomnianej wartości odżywczej jest stopień ich wykorzystania do tzw. syntezy białek ustrojowych. Od czego zależy wartość odżywcza białka? Przede wszystkim do zawartości w nim aminokwasów tzw. egzogennych tj. aminokwasów, które nie są wytwarzane przez organizm człowieka i dlatego też, należy je dostarczyć poprzez różnorodne produkty oraz proporcji pomiędzy tymi aminokwasami. Dodatkowo, zależne jest to od strawności produktów białkowych oraz tzw. odpowiedniego dowozu energii, która jest niezbędna do przebiegu syntezy białek mięśniowych. Najlepszy wegetariański zamiennik mięsa (zamiennik dla pełnowartościowego białka zwierzęcego) powinien więc posiadać wysoką wartość odżywczą.

Wegetariańskie zamienniki mięsa – lista produktów

Wegetariańskie zamienniki mięsa są w dzisiejszych czasach łatwo dostępne oraz ich cena nie jest zbyt wygórowana. Poniżej przedstawiamy najczęściej wybierane wegetariańskie zamienniki mięsa – listę produktów, w które warto się zaopatrzyć.

Mozzarella

Mozzarella, jak pokazuje poniższa tabela posiada podobną zawartość białka aniżeli pierś z kurczaka. Niestety, dość duży minus stanowi fakt, iż dostarcza nam ona o wiele więcej kilokalorii w porównaniu ze wspomnianą piersią. Argumentem przemawiającym za spożywaniem sera mozzarella, jako wegetariańskiego zamiennika mięsa jest, że białko w niej zawarte zawiera dużo lizyny oraz jest łatwo strawne. Warto wspomnieć, iż przedstawiciele innych typów serów np. ser żółty czy ser feta mają podobną zawartość białka oraz kaloryczność, co ser Mozzarella.

NazwaIlośćZawartość białkaKalorie
Mozzarella100 g27, 5 g280 kcal
Pierś z kurczaka100 g21, 6 g97, 2 kcal

Ser twarogowy

Ser twarogowy to must have pośród wegetariańskich zamienników mięsa. Ser twarogowy chudy charakteryzuje podobna kaloryczność oraz zawartością białka, co porównywalna z nim pierś z kurczaka. Produkt ten posiada rewelacyjną przyswajalność dla organizmu człowieka oraz jest dość dobrze strawne. Dodatkowo, posiada duże zastosowanie w codziennej diecie.

NazwaIlośćZawartość białkaKalorie
Ser twarogowy chudy100 g20 g84 kcal
Ser twarogowy tłusty100 g17,3174 kcal
Pierś z kurczaka100 g21, 6 g97, 2 kcal

Jaja kurze

Jaja kurze, głównie białko jajka kurzego to świetny wegetariańskie zamiennik mięsa – charakteryzują się one bardzo wysoką zawartością egzogennych aminokwasów oraz dobrą strawnością. Badania pokazują, iż ich proporcje w ogromnym stopniu przypominają skład białek ustrojowych ludzkiego ciała. Dlatego też, są często nazywane wzorcowym białkiem i stanowią źródło porównań innych protein.

NazwaIlośćZawartość białkaKalorie
Jaja kurze180 g (3 sztuki)19, 5 g252 kcal
Białko jaja kurzego100 g10.9 G52 kcal
Pierś z kurczaka100 g21, 6 g97, 2 kcal

Serek wiejski

Serek wiejski, zarówno klasyczna jego wersja oraz wersja light, charakteryzuje duża zawartość białka w stosunku do dość niewielkich porcji. Może on więc z powodzeniem być wegetariańskim zamiennikiem mięsa. Wygoda jego spożycia (w każdym miejscu i o każdej porze) to jego spory atut. Idealnie sprawdzi się w codziennej diecie osób, które nie posiadają zbyt dużo czasu na przygotowywania posiłków. Serek wiejski w połączeniu z ciemnym pieczywem i sałatką będzie świetnym pełnowartościowym posiłkiem. Niestety, niewątpliwym jego minusem jest kaloryczność oraz wąskie grono zastosowania spożywczego.

NazwaIlośćZawartość białkaKalorie
Serek wiejski200 g20 g186 kcal
Serek wiejski light200 g22 g161 kcal
Pierś z kurczaka100 g21, 6 g97, 2 kcal

Jogurt naturalny

Jogurt naturalny, który ma w swoim składzie podwyższoną zawartość białka to najnowsze odkrycie dla osób chcących pozyskać dobre źródło protein. Jak pokazują badania, takie jogurty np. jogurt typu skyr posiadają wiele zalet. Przede wszystkim jogurty wysokobiałkowe mają rewelacyjnie dobry oraz króciutki skład. W znacznej większości jogurtów znajdują się wyłącznie bakterie fermentacji mlekowej oraz odtłuszczone mleko. Ponadto, są one bardzo wygodne w użyciu i posiadają dość szerokie zastosowanie w kuchni.

NazwaIlośćZawartość białkaKalorie
Jogurt naturalny200 g9 g120 kcal
Jogurt typy skyr200 g24 g128 kcal
Pierś z kurczaka100 g21, 6 g97, 2 kcal

Koncentrat białka serwatkowego

Koncentrat białka serwatkowego to nic innego jak odżywka białkowa. Odżywka białkowa jako wegetariański zamiennik mięsa, ze względu na swoją skoncentrowaną formę, dostarcza człowiekowi rewelacyjną ilość białka. 30 gram koncentratu dostarcza prawie tyle samo białka, co odpowiada 100 gramom piersi z kurczaka. Koncentrat białka serwatkowego stanowi na rynku najtańszy oraz najpopularniejszy rodzaj odżywki białkowej. Dużym plusem tego produktu jest łatwość zastosowania go w codziennym menu np. wzbogacając desery w białko.

NazwaIlośćZawartość białkaKalorie
Koncentrat białka serwatkowego30 g24 g242, 2 kcal
Pierś z kurczaka100 g21, 6 g97, 2 kcal

Mleko krowie

Mleko krowie nie jest niestety zbyt dobrym wegetariańskim zamiennikiem mięsa (jeśli weźmiemy od uwagę zawartość białka). Wiele osób wciąż jednak błędnie twierdzi, że wszystkie produkty mleczne posiadają dużą zawartość protein. Stwierdzenie to jest po części prawdą, ponieważ produkty mleczne wytwarzane na bazie mleka stanowią dobre źródło białka – niestety zasada ta, nie obejmuje samego mleka. Mleko krowie posiada jednak inne zalety np. jest idealnym źródłem wapnia oraz izotonikiem, który ma właściwości nawadniające (zgodnie z najnowszymi badaniami).

NazwaIlośćZawartość białkaKalorie
Mleko 2%100 g3, 1 g61 kcal
Pierś z kurczaka100 g21, 6 g97, 2 kcal

Czy warto wprowadzić wegetariańskie zamienniki mięsa do diety?

Czy warto wprowadzić wegetariańskie zamienniki mięsa do diety? Wiele badań pokazuje korzystny wpływ produktów z tej grupy na ludzkie zdrowie. Białko roślinne lub z innego źródła również jest wartościowe dla organizmu, podobnie jak to pochodzące z mięsa zwierzęcego. Warto jedynie pamiętać o prawidłowym doborze tych produktów, które mają stać się zamiennikiem białka. Ponadto, w diecie każdego człowieka mile widziane są dodatkowe źródła białka. Wegetariańskie zamienniki mięsa mogą urozmaicić codzienną dietę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj